mandag den 16. april 2012

Noget om lakrids...

I går havde vi huset fyldt med gæster i anledning af Ronjas 1 års fødselsdag.

 Flagranken var kommet på sin plads i lampen over det moderat pyntede fødselsdagsbord. Jeg har med tiden erfaret, at når vi er samlet mange om bordet og der også skal være plads til maden, så er jeg nødt til at spare på pynten.

 Ronjas graverede Piet Hein flag, som hun har fået i dåbsgave af sin Farmor og Farfar, var dog kommet på bordet lige foran æresgæstens plads.

Vi valgte at samle familien både om Ronjas fødselsdag samt om hendes faster, da hun har fødselsdag den 11. april og det er ikke altid nemt at samles flere weekender i stræk. Derfor skulle jeg kun sørge for lidt af tilbehøret til kaffen.

 Jeg har fået denne opskrift af en af mine kollegaer, og nu var der lige en anledning til at afprøve den. Og mums siger jeg bare. De er vildt lækre og sprøde. Herfra skal lyde en stor anbefaling til at afprøve dem... altså hvis man godt kan lide lakrids og især hvis man har en forkærlighed for det der pulver der er udenpå spejderhagl.

 Ingen fødselsdag uden cupcakes. I dagens anledning var de selvfølgelig også med lakrids :-) og så med fluffy skum på toppen. Jeg har brugt denne opskrift på cupcakesene og denne på skummet. Jeg forsøgte mig med at lave marengs af resten af skummet, men de mislykkedes desværre.

 Til cupcakesene brugte jeg dette lakridspulver fra Johan Bulow. Det er mere koncentreret end det der spejderhaglsagtige noget. Til en portion cupcakes brugte jeg 1½ tsk lakridspulver af dette istedet for 3 spsk af det gængse.

Her er der lige et billede af æresgæsten, som nød dagen sammen med hele familien. Og især med udsigt til endelig at få lov til at smage lidt fra kagebordet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar