tirsdag den 3. juli 2012

Noget om strikkede spidser

Jeg har strikket et lækkert sjal for Lotte Kjær, som skal være med i en kommende bog eller booklet. Sjaler har som bekendt en trekantet form og dermed altid en spids. Jeg har på det seneste erfaret, at en spids er ikke blot en spids. Næ, nej! Den kan udformes på mange måder. I strikkeprocessen på sjalet har vi flere gange måtte ændre på opskriften til spidsen, fordi den har haft en tendes til at rulle.


Dette er det første udkast til spidsen. Egentlig meget flot, men den rullede helt vildt og ville ikke hænge flot og glat ned. Vi blev derfor enige om at forsøge med nogle ændringer, men stadig holde fast i den flotte kant.

Jeg gik hjem og strikkede spidsen om, men det virkede heller ikke. Så jeg forsøgte mig frem og kom til dette resultat, hvor det lykkedes at lave en spids der ikke rullede, men den pæne kant var ikke længere så fin.

Det endelige og resultat blev denne spids, hvor kanten igen er blevet fin og spidsen knap så markant/spids som i andet forsøg.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar