mandag den 5. december 2011

Juleklassiker

Den anden dag lagde jeg opskriften på pebernødder op til Jer og i samme åndedrag pralede jeg vist også af husets brunkager... nu synes jeg, at I andre også skal have mulighed for at afprøve brunkagerne, som jo helt klart er en juleklassiker, men ligesom med alt muligt andet, der hører julen til, så findes de i mange forskellige udgaver.

Denne opskrift fik jeg fingrene i for flere år siden. Jeg tror nok, at den blev lavet i Go'morgen Danmark, men det er så lang tid siden, at jeg kun har min nedskrevne opskrift. Den kommer her;

Brunkager


1 dl sødmælk
300 g smør
300 g brun farin
500 g hvedemel
200 g mandelsplitter
20 g kanel
10 g stødt nelliker
5 g stødt ingefær
5 g pomeranspulver
15 g natron
100 g mørk sirup

Sødmælk, smør og brun farin opvarmes i en gryde til 70 grader. De øvrige ingredienser røres sammen og blandes i. Dejen stilles i køleskab. Den skal være gennemkold. Dejen deles i to portioner og rulles til stænger på 3 cm i diameter. Skæres i tynde skiver og sættes på bageplade. Bages ved 200 grader i ca. 8 min.

Velbekomme

Tip - jeg plejer at putte hele smuttede mandler i, i stedet for mandelsplitter - det giver nogle store stykker mandler, når man skæres dejen i skiver

Tip - jeg hælder dejen i et firkantet fad beklædt med bagepapir stiller den i køleskab natten over, hvorefter jeg skærer 3 cm brede stænger af dejen, som jeg herefter skærer i tynde skiver ... jeg synes det er nemmere og lidt hyggeligt/anderledes med firkantede brunkager

Tip - pomeranspulver kan være svært at skaffe - jeg bager dem uden, hvis jeg ikke kan finde det, og de smager stadig fantastisk



Ingen kommentarer:

Send en kommentar