søndag den 13. maj 2012

Mor #3

Jeg har af flere omgange vist Jer, hvor fantastisk dygtig min mor er med maling og lærred. Så i anledningen af mors dag, så skal I endelig have lov til at se de billeder, der hænger her hjemme. Alle husets billeder med undtagelse af to, er alle malet af min mor.

 For 9 år siden deltog min mor i hendes første kursus, hvor de skulle lære at arbejde abstrakt. Dette billede var det første hun malede dengang. Hun havde malet mange år inden, men primært efter billeder af naturområder og så kun i oliemaling. Dette billede har jeg altid godt kunnet lide på trods af, at det ligner noget. Men nu har grøn altid været min farve.

 For efterhånden mange år siden, hvor jeg var hjemme forbi for at få kaffe havde hun lige færdiggjort dette billede. Jeg var solgt med det samme og tog ikke derfra før jeg fik det med hjem koste hvad det koste vil. Kunst og hvordan det kan tale til en er svær at sætte ord på, men dette billede rører mig på en eller anden måde og er det eksemplar, som jeg er mest glad for.

Dette billede malede hun på bestilling til mig. Hun arbejdede på det i længere tid og havde det med på kursus, hvor hun fik vejledning til at afprøve nye teknikker. Jeg kan huske, at hun fik stor ros af sin underviser for dette billede. Nu hænger det og pryder væggene i vores lille hjem.

Disse to måtte jeg også bare eje. Det tog lidt tid at overtale hende til, at de skulle hænge her hos mig. Jeg elsker dem og kigger på dem dagligt.

 Vi bor i et gammelt hus, som vi løbende har renoveret, men der mangler stadig lidt. Jeg har længe været træt af vores indgang, hvor væggene og loftet er beklædt med træplader. Mor har lavet dette kæmpe maleri, der lige præcis kan være imellem de to døre vi har i vores gang. Det lysner og fylder rummet med farve.

 Dette og nedenstående billede hænger på vores soveværelse. Jeg er vild med billedernes strukturer, men går dog og drømmer om nogle andre billder, da farverne ikke længere passer så godt ind på vores soveværelse længere, men mon ikke jeg lige pludselig finder et par nye billeder af mors, som jeg hellere vil have...?


Det var min lille hyldest til min fantastiske og kreative mor.

Glædelig mors dag til alle Jer derude i blogland.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar