mandag den 3. juni 2013

Grill-tid

I weekenden har vejret endnu engang været egnet til en lækker gang grill. Da jeg var løbet tør for flutes i fryseren valgte jeg at afprøve hjemmebagte flutes på grillen.

Jeg brugte denne simple opskrift;

6 lange/12 kuvertflutes
25 g gær
5 dl lunkent vand
300 g grahamsmel - kan erstattes med speltmel, hvid hvede eller fuldkornshvedemel
1 tsk salt
500 g hvedemel

Opløs gæren i vandet. Tilsæt grahamsmel, salt og halvdelen af hvedemelet. Ælt dejen og tilsæt hvedemel lidt af gangen til dejen er fast og lige kan slippe fingrene. Læg dejen i en skål og dæk med film og lad dejen hæve tildækket et lunt sted i en time. 
Del dejen i de antal flutes du ønsker. Normalt vil man lægge dem på bageplade med bagepapir og lade dem hæve endnu 30 min. Jeg valgte i stedet at lægge dem på en meldrysset plade og lod dem hæve. Inden jeg forsigtigt lagde dem på den varme grill - på inddirekte grill. Jeg bagte dem på grillen i 15-20 min. (normalt bages de i ovn 15-20 min ved 200 grader)

Flutesene sad ikke fast i risten på grund af melet og de smagte fantastisk. Smagen er lidt anderledes end hvis de havde været i ovnen. Det er helt sikkert noget jeg skal prøve igen.

Har du nogensinde bagt i grillen og har du evt. noget du kan anbefale?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar